e-bloger.pl

Wszystko, co warto wiedzieć

Technologiczne

P-8 Poseidon wkracza na nowy poziom – teraz z pociskami LRASM

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych od dawna zabiegała o zintegrowanie rakiety dalekiego zasięgu do niszczenia wrogich okrętów i wygląda na to, że już niebawem będzie to możliwe, a przynajmniej w przypadku samolotów P-8 Poseidon. To opracowany przez Boeinga morski samolot patrolowy bazowania lądowego, będący zmilitaryzowaną wersją maszyny pasażerskiej Boeing 737.

To rozwiązanie, z którego poza Stanami Zjednoczonymi korzystają także Indie, Australia, Wielka Brytania, Niemcy i Norwegia, a w przyszłości zasili ono również armię Nowej Zelandii i Korei Południowej. Głównym narzędziem pracy samolotu jest radar AN/APY-10 (AN/APS-137D (V)5), który, klasyfikacji celów, mapowania terenu, rozpoznawania i sporządzania obrazów obiektów brzegowych, pełniąc również rolę radaru nawigacyjnego i pogodowego.

Radar to nie wszystko. P-8 Poseidon dostanie LRASM. Poseidon ma na wyposażeniu również dwie automatyczne, obrotowe wyrzutnie boi sonarowych wyrzucanych do morza, a otwarta architektura umożliwia dość swobodną konfigurację systemów dopasowaną do wymagań potencjalnych nabywców samolotu oraz jego dalsze modyfikacje.

I tak, jakiś czas temu dowiedzieliśmy się, że w ramach programu Broad Area Maritime Surveillance Poseidon ma być przystosowany do współpracy z bezzałogowymi systemami latającymi Northrop Grumman MQ-4C Triton, czyli morską wersją MQ-4 Global Hawk, a teraz amerykański. Jest on wyposażony w silnik turboodrzutowy, charakteryzuje się zasięgiem 200 mil morskich, ma głowicę odłamkowo-burzącą o wysokiej penetracji i naprowadzany jest przez układy GPS, INS oraz elektro-optyczny (IIR) z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI).

LRASM i kapsuła wielozadaniowa. Nadchodzą testy. Eksperci Boeinga ujawniają, że wszystko idzie naprawdę dobrze i już niebawem Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych będzie miała do dyspozycji kolejny mocny „argument”, zwłaszcza że zespół inżynierów opracowuje dla niego aktualnie także pocisk hipersoniczny o nazwie HALO (Hypersonic Air Launched Offensive Anti-Surface).

Ponadto Boeing opracował kapsułę wielozadaniową do montażu pod Poseidonem, która prawdopodobnie. To rozwiązanie, które pozwoli na łatwe dostosowanie wyposażenia samolotu w zakresie radarów i innych czujników do potrzeb klientów. Współpracujemy z klientami, aby zidentyfikować pożądane czujniki, a z dostawcami, aby określić, co mogą zapewnić.

Producent aktualnie remontuje też samoloty P-8 w Cecil Field, dawnej bazie marynarki wojennej, wprowadzając nową modernizację o nazwie Increment 3 Block 2, która.