e-bloger.pl

Wszystko, co warto wiedzieć

Najważniejsze

Zdobyty sukces Polski zwiększy sprzedaż! Porażka uderzy w przedsiębiorstwa.

Co kupią smart shopperzy na Euro 2024?

Z badania NIQ i Grupy BLIX wiadomo, co kupią smart shopperzy, by celebrować Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2024. Głównie sięgną po:

  1. słone przekąski – 66%
  2. piwo – 45%
  3. napoje bezalkoholowe – 36%

Konsumenci wskazali głównie kategorie najbardziej kojarzone z oglądaniem zmagań sportowych. Słone przekąski są łatwe do spożycia i idealnie komponują się z atmosferą kibicowania. Piwo jest tradycyjnie związane z oglądaniem zawodów. Natomiast napoje bezalkoholowe stanowią alternatywę dla osób, które nie piją alkoholu – mówi Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy BLIX, jeden ze współautorów badania.

Można spodziewać się, że słone przekąski, piwo i napoje bezalkoholowe będą oferowane w promocyjnych cenach w trakcie Euro 2024. Rabaty mogą obejmować przede wszystkim oferty wielopakowe i związane z programami lojalnościowymi. Sieci handlowe często wykorzystują takie wydarzenia sportowe do zwiększenia sprzedaży i przyciągnięcia konsumentów atrakcyjnymi ofertami. A ci retailerzy, którzy rezygnują z promocji, ryzykują wręcz utratę części klientów na rzecz sklepów zapewniających lepsze ceny – dodaje Lenkiewicz.

Kolejne preferencje smart shopperów:

  1. owoce – 28%
  2. wełdliny, dania gotowe i sery – po 24%

Smart shopperzy chętnie sięgną także po coś mocniejszego, tj. whisky, wódkę czy prosecco. Ponadto 16% badanych zamierza kupić piwo bezalkoholowe. Owoce i wędliny mają mniej wskazań niż słone przekąski, bo wymagają dodatkowego przygotowania i nie są tak łatwe do konsumpcji w trakcie meczu. Mocniejsze alkohole, jak whisky czy wódka, są często konsumowane w mniejszych ilościach i bardziej przy specjalnych okazjach, a niekoniecznie podczas kibicowania. Piwo bezalkoholowe zyskuje na popularności, ale jeszcze nie jest tak chętnie spożywane, jak jego tradycyjny odpowiednik.

Według autorów badania, podejście konsumentów do celebracji wydarzeń sportowych zmieniło się w ostatnich latach pod wpływem pandemii. Wzrosło znaczenie domowych imprez i spotkań w mniejszych grupach. Zwiększyła się także świadomość zdrowotna, co może tłumaczyć większe zainteresowanie owocami i napojami bezalkoholowymi. Sprzyja temu także szeroki wybór produktów po promocjach oraz łatwość organizacji domowych spotkań – zwraca uwagę ekspert z Grupy BLIX.

Gdzie smart shopperzy zamierzają robić zakupy?

Wyniki badania wskazują, gdzie konsumenci zamierzają dokonywać zakupów:

  • 87% respondentów kieruje się do dyskontów lub supermarketów
  • 28% ankietowanych wybiera hipermarkety
  • 14% – lokalne sklepy
  • 11% – małe sklepy sieciowe

Zdaniem autorów raportu, przewaga dyskontów i supermarketów nad innymi formatami wynika z niższych cen i agresywnych promocji, zwłaszcza w kontekście trwającej wojny cenowej między głównymi graczami. Dwa ww. segmenty zapewniają szeroki asortyment, umożliwiając kompleksowe zakupy w jednym miejscu. To jest wygodne dla konsumentów planujących większe zakupy na czas turnieju. Z kolei hipermarkety, dysponując większą przestrzenią, lepiej przygotowują się na wydarzenia takie, jak Euro 2024. Tworzą specjalne strefy tematyczne z produktami kojarzącymi się z kibicowaniem.

Wyniki, jakie osiągną polscy zawodnicy, będą miały znaczący wpływ na poziom sprzedaży. Sukcesy drużyny narodowej zwiększą entuzjazm kibiców i zintensyfikują zakupy związane z celebrowaniem Euro 2024. Jeśli Polacy będą przechodzić dalej w turnieju, sprzedaż produktów prawdopodobnie wzrośnie. Ale jeżeli szybko odpadną, zainteresowanie meczami może spaść, a wraz z tym – sprzedaż – podsumowuje współautor raportu z Grupy BLIX.