Polska inicjatywa w Unii Europejskiej. Rząd Tuska zabiega o zmiany, trzy kluczowe kwestie na celowniku.
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz informowała wczoraj dziennikarzy, że nowy, rozszerzony system handlu emisjami w UE (ETS2) w obecnej formie może być szkodliwy gospodarczo i społecznie, dlatego powinno się rozpocząć rozmowy o jego rewizji. Wskazała, że system mógłby podnieść koszty gospodarstw domowych, używających węgla do celów opałowych.
Domagający się zmian polski rząd miałby zabiegać o dwie modyfikacje. Pierwszą to, która od 2027 roku ma objąć transport i mieszkalnictwo. Jak informuje money.pl, drugą modyfikacją ma być uwzględnienie różnych „punktów startu” poszczególnych krajów członkowskich i wyznaczenie im indywidualnej ścieżki dochodzenia do określonych celów klimatycznych.
Przed skutkami wejścia w życie ETS2 przestrzegają w wydanym raporcie niedawna wiceprezes PGE Wanda Buk oraz Marcin Izdebski z Fundacji Republikańskiej, były dyrektor w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Z ich wyliczeń wynika, że przeciętna polska rodzina, która ogrzewa dom gazem, ogrzewający węglem w pierwszym okresie Nowy system wiązałby się między innymi z wprowadzeniem opłaty od emisji dwutlenku węgla ze spalania paliw kopalnych, między innymi przez budynki mieszkalne.
Maksymalna stawka miałaby wynosić na początku 45 euro za tonę wyemitowanego CO2. W Polsce opłata mogłaby obciążyć około 3 mln gospodarstw domowych. Dlatego Warszawa zapowiedziała szybkie wyjście z zapowiedzią rewizji ETS2. Zdaniem rozmówców, na jakich powołuje się money.pl, nie będzie to jednak łatwe. Uważają oni, że problem jest szerszy, nie ogranicza się tylko do ETS2.
„Jeżeli mówimy o poważnych obciążeniach, będziemy mieli de facto dyskusję na temat przyszłości polityki klimatycznej na początku przyszłego roku, w trakcie polskiej prezydencji” – twierdzi cytat portalu. Dodaje, że Polska będzie mogła prawdopodobnie liczyć na wsparcie Francji.
Fit for 55
Fit for 55 to pakiet przyjęty w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Zawiera on rozwiązania, których celem jest redukcja emisji w UE o 55 proc. do 2030 r. i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Zakłada on między innymi objęcie transportu i budownictwa systemem uprawnień do emisji, czyli właśnie ETS2, powołanie Społecznego Funduszu Klimatycznego, którego celem jest amortyzowanie kosztów dla między innymi gospodarstw domowych i najmniejszych firm, zaostrzenie norm emisji w transporcie, a także wprowadzenie granicznego podatku węglowego – CBAM. Złagodziła niektóre wymogi dotyczące rolnictwa, na przykład ugorowania. Z KPO został wykreślony polski kamień milowy, który zakładał wprowadzenie opłaty od samochodów spalinowych. W zamian mają zostać wprowadzone dopłaty do ceny elektrycznych aut osobowych.