Nie każdy Polak czuje się bezpiecznie korzystając z usług cyfrowych – ponad połowa obawia się kradzieży tożsamości.
61 proc. osób korzystających z cyfrowych usług, np. aplikacji sklepów internetowych, obawia się, że przekazane tam informacje przyczynią się do kradzieży ich tożsamości.
65 proc. badanych planuje zwracać większą uwagę na politykę przechowywania danych przez firmy i marki – wynika z badania EY.
Jak wskazano w informacji poświęconej badaniu EY Future Consumer Index, 61 proc. ankietowanych wyraża zaniepokojenie, że zgromadzone informacje w używanych przez nich aplikacjach mogą posłużyć do kradzieży tożsamości. „W przeciągu roku ten odsetek urósł aż o 6 punktów procentowych” – zwrócono uwagę. Respondenci obawiają się również wycieku danych z przedsiębiorstwa (59 proc. – wzrost o 6 pkt. proc.), sprzedaży danych do „firmy trzeciej” (58 proc. – wzrost o 5 pkt. proc.) czy ściągnięcia wirusa (58 proc. – wzrost o 6 pkt. proc.) – zauważono.
Największy wzrost niepewności badanych (wzrost o 9 pkt. proc. do 52 proc.) wiąże się jednak ze śledzeniem przez aplikację wszystkich aktywności. Ponadto 50 proc. badanych podejrzewa firmy o szpiegowanie poprzez urządzenia aktywowane głosem, a 54 proc. o nieautoryzowany monitoring informacji.
„Pomimo to wciąż 33 proc. młodszych konsumentów i 30 proc. starszych ściąga aplikacje, gdyż przechowywanie ich danych płatności i adresu dostawy ułatwia dokonywanie zakupów” – podkreślono.
Ponadto 65 proc. konsumentów jest „wysoce zaniepokojona”, że zbierane od nich pliki cookies mogą być niewłaściwie przechowywane, a w konsekwencji wykradzione. 62 proc. boi się, że zebrane o nich dane mogą posłużyć jako element uwiarygadniający podczas cyberataku.
Z kolei 49 proc. obawia się ujawniania historii przeglądanych stron poprzez wyświetlanie personalizowanych reklam, a 36 proc. – dokonania zakupu poprzez lepsze targetowanie, który nie był planowany.
Jak poinformowano, 65 proc. respondentów planuje zwracać większą uwagę na sposób, w jaki konkretne firmy przechowują ich dane. Równocześnie 28 proc. badanych jest gotowa przekazać dane umożliwiające ich identyfikację w zamian za personalizowane oferty. Z kolei 24 proc. ankietowanych jest gotowych dokonać takiej wymiany w zamian za otrzymywanie dedykowanych rekomendacji produktów będącymi tańszymi lub zdrowszymi zamiennikami.
„Aż 20 proc. badanych (wzrost o 3 pkt. proc. pomiędzy 2021 a 2024) deklaruje większą otwartość na przekazanie danych w zamian za otrzymywanie zindywidualizowanych reklam” – podkreślono.
Badanie zostało przeprowadzone od 29 marca do 10 kwietnia 2024 r., wzięło w nim udział 23 tys. 16 konsumentów z obu Ameryk, Europy, Azji, Afryki, Australii i Oceanii.
EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego. W Polsce zatrudnia 4 tys. specjalistów pracujących w biurach w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. (PAP) fos/ mmu/ Źródło: PAP