Zmiany w szkołach startują już w poniedziałek. Sprawdziliśmy, co o nich sądzą Polacy

Zmiany w szkołach startują już w poniedziałek. Sprawdziliśmy, co o nich sądzą Polacy

„`html

1 września w polskich szkołach pojawi się nowy przedmiot – edukacja zdrowotna, który zastąpi dotychczasowe zajęcia z wychowania do życia w rodzinie. Wprowadzenie tej zmiany spotkało się z krytyką ze strony Kościoła, który uważa, że w programie mogą pojawić się treści naruszające tradycyjny model wychowania. Hierarchowie apelują do rodziców, by wyrazili sprzeciw wobec udziału dzieci w tych zajęciach.

Stanowisko Kościoła wobec edukacji zdrowotnej

Episkopat Polski wyraził stanowczy sprzeciw wobec reformy, podkreślając, że wprowadzenie edukacji zdrowotnej może prowadzić do systemowej deprawacji dzieci oraz szerzenia ideologii pod pozorem działań prozdrowotnych. Zdaniem duchownych, program obejmuje zagadnienia takie jak tożsamość płciowa czy kwestie związane ze środowiskiem LGBTQ+, co w ich opinii narusza prawo rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.

Opinie społeczeństwa na temat nowego przedmiotu

Agencja badawcza przeprowadziła ogólnopolski sondaż, w którym zapytano Polaków o stosunek do obaw zgłaszanych przez Kościół.

  • 22,6% ankietowanych podziela obawy hierarchów dotyczące edukacji zdrowotnej.
  • 48,6% nie zgadza się z taką oceną sytuacji.
  • 17,3% osób przyznało, że nie zna szczegółów programu.
  • 11,4% nie potrafiło wyrazić jednoznacznej opinii na ten temat.

Częściej sceptycznie odnoszą się do programu mężczyźni (25,3%) niż kobiety (20,2%). W analizie wiekowej największe obawy wyrażają osoby w wieku 25–34 lata (28,2%), natomiast najmniej sceptyczni są respondenci w wieku 18–24 lata (13,6%). Mieszkańcy mniejszych miejscowości wykazują większy poziom niepokoju w związku z nowym przedmiotem (32,2% w miastach do 20 tys.) niż mieszkańcy największych aglomeracji (16,4% w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców).

Wprowadzenie edukacji zdrowotnej w praktyce

W niektórych regionach Polski, takich jak Ujanowice w Małopolsce, wielu rodziców składa pisemne rezygnacje z udziału dzieci w zajęciach edukacji zdrowotnej. Nauczyciele przyznają, że w każdej klasie znajduje się przynajmniej jedna osoba, która została wypisana z przedmiotu, choć żaden oddział nie zrezygnował całkowicie. Słychać także głosy, że dzieci, które nie będą uczestniczyły w zajęciach, mogą nakłaniać innych do złożenia rezygnacji.

Nieznajomość programu wśród rodziców

Wiele osób przyznaje, że nie zapoznało się z podstawą programową przedmiotu. Często powodem niechęci rodziców wobec edukacji zdrowotnej jest przekonanie, że zagadnienia dotyczące seksualności czy płciowości są przekazywane w niewłaściwy sposób. Część mieszkańców sugeruje, że wcześniejsze wychowanie do życia w rodzinie było lepiej przygotowane niż obecna propozycja.

Najważniejsze założenia edukacji zdrowotnej

Edukacja zdrowotna, która zastępuje wychowanie do życia w rodzinie, ma charakter nieobowiązkowy i obejmuje:

  1. Kształtowanie kompetencji uczniów w zakresie dbania o zdrowie przez całe życie.
  2. Wzmacnianie potencjału zdrowotnego jednostek oraz całego środowiska uczniowskiego.

Organizacja zajęć będzie podobna jak w przypadku dotychczasowych lekcji wychowania do życia w rodzinie. Rodzice oraz uczniowie pełnoletni mają możliwość rezygnacji z udziału, składając odpowiednie oświadczenie na piśmie.

„`