e-bloger.pl

Wszystko, co warto wiedzieć

Najważniejsze

Inteligentne systemy AI rewolucjonizują finanse, ale nie oznacza to końca banków

Banki stoją obecnie przed wyzwaniami związanymi z tradycyjnym pozyskiwaniem klientów i budowaniem przyszłej bazy. W jaki sposób chcą dotrzeć do nowego pokolenia i zaoferować im usługi, których będą chcieli korzystać? Jak połączyć nowoczesne produkty z bezpieczeństwem danych i środków? Odpowiedzi na te pytania poszukiwali uczestnicy debaty „Wpływ nowych technologii na przyszłość sektora bankowego”, zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą”.

Czy banki przetrwają rewolucję AI?

Nowe technologie, zwłaszcza sztuczna inteligencja, mają ogromny wpływ na świat finansów. Czy za pięć czy dziesięć lat banki będą działały w zupełnie inny sposób? Czy istniejące dzisiaj modele biznesowe zostaną zastąpione przez nowe? To pytania, które stawia Cezary Szymanek, zastępca redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”. Paneliści zgodnie podkreślają, że choć banki muszą zmieniać swoje działania, to mają one kluczowe znaczenie jako instytucje zaufania publicznego.

Lukratywny rynek e-commerce

Rozwój e-commerce i zmieniające się potrzeby społeczeństwa wymuszają zmiany w roli banków. Usługi płatnicze i finansowe są coraz częściej dostępne również w instytucjach niebankowych, co wymusza na bankach walkę o udział w tych rynkach. Szacuje się, że rynek e-commerce w Polsce będzie wart około 160 mld zł, co stanowi istotną szansę dla sektora bankowego.

Po co sztuczna inteligencja w bankach?

Sztuczna inteligencja to narzędzie, które ma wiele zastosowań w bankowości. Wspomaga obsługę klienta, optymalizuje procesy wewnętrzne i generuje nowe usługi. Pytanie jednak, czy klient będzie chciał korzystać z usług opartych tylko na analizach AI, czy będzie wolał kontakt z człowiekiem. To wyzwanie, przed którym stoją banki.

Człowiek kontra maszyna

Debata dotyczyła także roli człowieka w kontekście rozwoju AI w bankowości. Choć kontakt człowiek-człowiek jest inny niż człowiek-AI, sztuczna inteligencja może zapewnić szybkość, elastyczność i dostępność usług finansowych. Rozwój sektora finansowego będzie coraz bardziej uzależniony od nowych technologii, co wymagać będzie odpowiednich inwestycji.

Deepfake i fraudy finansowe

Podczas debaty poruszono także kwestie związane z cyberbezpieczeństwem i nowymi zagrożeniami, takimi jak deepfake. Ważne jest, aby banki skupiały się nie tylko na rozwoju technologicznym, ale także na zapewnieniu bezpieczeństwa klientom korzystającym z usług finansowych. Ochrona przed oszustwami to kluczowa sprawa dla sektora bankowego.