Budimex i Mirbud wyprzedzają rywali w realizacji projektów szybkich tras drogowych

Budimex i Mirbud wyprzedzają rywali w realizacji projektów szybkich tras drogowych

„`html

Wznowienie budowy dróg w Polsce – plany i inwestycje

W bieżącym tygodniu, po trzymiesięcznej zimowej przerwie, zostały wznowione prace nad budową dróg. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prognozuje, że w 2025 roku kierowcy zyskają nowe odcinki dróg ekspresowych oraz autostrad o łącznej długości 400 km. Paweł Woźniak, szef GDDKiA, zapowiada wzrost nakładów finansowych na szybkie trasy, planując utrzymać roczne wydatki na poziomie co najmniej 20 mld zł do 2030 roku.

Miliardowe obroty w branży budowlanej

Pod względem inwestycji drogowych Polska jest jednym z największych placów budowy w Europie. W wyniku tego, spółki budowlane notują ogromne zyski. Liderami na rynku są Budimex i Mirbud. Budimex realizuje 27 kontraktów o wartości 11,3 mld zł, zaś Mirbud – 19 kontraktów o wartości blisko 9,8 mld zł. Długość odcinków budowanych przez Budimex to 296 km, a przez Mirbud – 279 km.

Projekty realizowane przez Budimex i Mirbud

  • Budimex: Buduje pięć odcinków drogi ekspresowej S10 w Wielkopolsce i zachodniopomorskim oraz trzy odcinki S17 i dwa odcinki S7.
  • Mirbud: Realizuje prace na czterech odcinkach S11 w Wielkopolsce i Opolskiem, dwa odcinki S1 w woj. śląskim oraz trzy odcinki S10.

Inne firmy na rynku drogowym

Intercor i Strabag również odgrywają ważną rolę. Intercor prowadzi kontrakty o wartości ponad 7,1 mld zł, a Strabag – 5,4 mld zł. Pod względem liczby realizowanych kontraktów, Strabag buduje 15 odcinków, podczas gdy Intercor – 11. Firmy zamieniają się miejscami w rankingu długości budowanych odcinków: Strabag – 179 km, Intercor – 163 km. Chiński Stecol pracuje nad projektami o łącznej długości 119 km.

Nowe regulacje i perspektywy na przyszłość

Oczekuje się wprowadzenia przepisów prawnych ograniczających udział firm spoza UE w przetargach. Tureckie firmy także znalazły się w polu zainteresowania: Gülermak (miejsca ósme) i Kolin Insaat (miejsce dziesiąte) realizują projekty drogowe w Polsce.

Przyszłe inwestycje drogowe

W tym roku planuje się oddanie do ruchu 400 km szybkich dróg. Na realizację czeka 105 projektów z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 1446,5 km oraz 23 inwestycje związane z budową obwodnic (188 km). Sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce wynosi obecnie 5206 km, a docelowo ma osiągnąć prawie 8 tys. km.

GDDKiA zamierza ogłosić przetargi na odcinki o długości 400 km, obejmujące część autostrad, dróg ekspresowych oraz obwodnic. Szczególną uwagę zwracają na nowe procedury środowiskowe, które muszą zostać zakończone sprawnie.

Wyzwania i oczekiwania branży budowlanej

Wciąż zbyt mała liczba kontraktów generuje problemy na rynku budowlanym. Dla generalnych wykonawców kluczowe jest stałe pozyskiwanie nowych zleceń oraz zakładana marża. Brak równowagi na rynku powoduje rosnące ceny materiałów i usług podwykonawczych oraz prowadzi do nasilania się konkurencji. Przemysł budowlany krytykuje uczestnictwo w przetargach firm azjatyckich, wskazując, że państwo powinno premiować podmioty lokalnie inwestujące i płacące podatki w Polsce.

„`