Rekordowa cena za banan. „Komediant” – dzieło artystyczne, osiągnęło zawrotną sumę.
„`html
Dzieło sztuki „Komediant” sprzedane za miliony
Dzieło Maurizio Cattelana, składające się z banana i taśmy klejącej, znane jako „Komediant”, zostało sprzedane za kwotę 6,24 mln dolarów na aukcji w Nowym Jorku. Nowym właścicielem jest chiński kolekcjoner i założyciel platformy kryptowalutowej, Justin Sun.
Zawartość zakupu
Zwycięzca aukcji otrzymał rolkę taśmy klejącej, banana oraz certyfikat autentyczności i oficjalne instrukcje dotyczące instalacji dzieła. Jest to trzecie „wydanie” tej sztuki, z czego jedno pozostaje w rękach prywatnego kolekcjonera, a drugie zostało włączone do kolekcji Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku.
Przebieg aukcji
Po ponad sześciu minutach intensywnej licytacji, zastępca przewodniczącego Sotheby’s i przewodniczący Sotheby’s w Chinach, Jen Hua, złożył zwycięską ofertę w imieniu Justina Suna.
Historia i kontrowersje
Sotheby’s potwierdziło, że elementy pracy Cattelana różnią się od oryginalnych prezentowanych pięć lat temu na targach Art Basel w Miami Beach. Oryginalny „Komediant” powstał z zakupionego w lokalnym sklepie banana, który artysta przymocował do ściany za pomocą srebrnej taśmy klejącej. Włoski artysta zjadł owoc podczas performance’u, wyjaśniając później, że był to zamierzony akt artystyczny, nie zaś wandalizm.
Rzecznik Sotheby’s potwierdził, że za każdym razem, gdy prezentowane jest dzieło „Komediant”, używany jest świeży owoc.
Reakcje i interpretacje
Sun wyraził w oświadczeniu, że praca Cattelana to „zjawisko kulturowe, które łączy świat sztuki, memów i społeczność kryptowalut”. Podkreślił, że wierzy, iż to dzieło zainspiruje przyszłe refleksje i dyskusje oraz stanie się częścią historii.
Aukcja była oszacowana w przedziale 1-1,5 mln dolarów, a licytacja rozpoczęła się od 800 tys. dolarów.
Dzieło Cattelana, zaprezentowane publicznie po raz pierwszy w 2019 roku, wywołało mieszane reakcje w środowisku artystycznym. Część krytyków dostrzega w nim inspirację sztuką konceptualną, która kwestionuje wartość samej sztuki, podobnie jak „Fontanna” Marcela Duchampa z 1917 roku.
„`