Więcej niż połowa obywateli Polski nie obawiałaby się korzystania z wypożyczalni samochodów chińskich marek

„`html
Oporów przed wypożyczeniem chińskiego samochodu nie wykazałoby 55 proc. ankietowanych, natomiast 31 proc. miałoby pewne obawy – wynika z badania instytutu ARC. Polacy najczęściej obawiają się jakości wykonania pojazdu oraz niezbyt dobrej znajomości chińskich marek.
Obawy Polaków przed chińskimi samochodami
42 proc. respondentów zaznaczyło, że jakość wykonania i trwałość pojazdu oraz brak znajomości chińskich marek i ich reputacji budzą ich wątpliwości. Dla 40 proc. istotne jest bezpieczeństwo, podczas gdy 24 proc. wskazuje na brak zgodności z europejskimi normami ekologicznymi oraz emisji spalin. Estetyka i design chińskich samochodów nie przekonują 13 proc. badanych.
Spojrzenie na chińskie auta
Ciekawostką jest, że chińskie samochody bardziej przemawiają do kobiet, z których tylko 8 proc. wyraziło się negatywnie o ich wyglądzie, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 17 proc.
Popularność chińskich marek w Polsce
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) zwrócił uwagę na wzrastającą popularność chińskich marek aut. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 10,7 tys. nowych chińskich aut, co przekłada się na niemal 70-krotny wzrost porównując z rokiem 2023. W tym samym okresie import aut z Chin do UE przekroczył 700 tys. egzemplarzy, w porównaniu do niespełna 165 tys. samochodów sprowadzonych z USA.
Wady i zalety wynajmu aut elektrycznych
Ankieta uwzględniła również opinie o wadach i zaletach wynajmu aut elektrycznych. Cichą pracę silnika oraz chęć wypróbowania nowego typu auta wskazywało po 36 proc. respondentów. 29 proc. zwróciło uwagę na brak emisji spalin, a 24 proc. doceniło niższy poziom hałasu w miastach.
- Możliwość korzystania z buspasów i darmowego parkowania zauważyło 24 proc. badanych.
- Za atut uznano też nowoczesną technologię i systemy multimedialne (22 proc.) oraz lepsze przyspieszenie dzięki natychmiastowemu momentowi obrotowemu (18 proc.).
- Niższe koszty eksploatacji były ważne dla 22 proc. uczestników.
- Tylko 3 proc. stwierdziło, że nie widzi różnicy między samochodami elektrycznymi a spalinowymi.
Wyzwania związane z autami elektrycznymi
Wadą samochodów elektrycznych była mała dostępność stacji ładowania (47 proc.). 44 proc. wskazywało na konieczność planowania trasy pod kątem dostępnych ładowarek. Monika Tomala z PZWLP zauważyła, że w porównaniu np. z Niemcami i Francją, polska sieć ładowania aut elektrycznych, choć dynamicznie się rozwija, wciąż nie jest imponująca.
Obecnie w Polsce działa ponad 9,1 tys. ogólnodostępnych ładowarek pojazdów elektrycznych, z czego blisko 500 powstało od początku tego roku do końca lutego.
- Pół lions narzekała na ograniczony zasięg auta na jednym ładowaniu.
- Respondenci sygnalizowali także długi czas ładowania (49 proc.) i zmniejszoną wydajność baterii w niskich temperaturach (31 proc.).
Monika Tomala przyznała, że auta z najniższych segmentów mogą przejechać ok. 200 km na jednym ładowaniu, ale w wyższych klasach standardem jest zasięg na poziomie 500, 600, a nawet 700 km i więcej.
Badanie instytutu ARC zrealizowane zostało na początku kwietnia br. na grupie ponad tysiąca Polaków.
„`