W drugiej połowie roku nie zabraknie emocji w świecie gier

„`html
Na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie widnieje ponad 100 spółek działających w sektorze gier wideo. Około 20 z nich funkcjonuje na rynku głównym, natomiast pozostali emitenci są notowani na NewConnect. Największym graczem w tym gronie jest CD Projekt, którego kapitalizacja rynkowa wynosi obecnie około 27 miliardów złotych. W ciągu ostatniego roku wartość tej spółki wzrosła o ponad 70%. Eksperci zauważają jednak, że tempo wzrostu kursu zaczyna słabnąć, a tak spektakularnymi wzrostami mało które studio może się pochwalić. Wciąż trudno wyróżnić zdecydowanych liderów rynku.
Kluczowe spółki i ich notowania
Spośród licznych firm, zaledwie kilka notuje ceny akcji poniżej średniej z rekomendacji analityków. Zalicza się do nich między innymi Huuuge, PlayWay oraz 11 bit studios. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku tej ostatniej spółki zalecenia ekspertów bywają rozbieżne – ostatnie stanowisko BM mBanku rekomenduje sprzedaż akcji, co świadczy o niejednoznacznej ocenie perspektyw firmy.
W branży wciąż utrzymuje się trudna sytuacja. Według Wojciecha Pazdura, członka zarządu i dyrektora produkcji The Farm 51, fala kryzysu raczej szybko nie ustąpi. Przedsiębiorstwa zmuszone są szukać oszczędności oraz dostosowywać wielkość zespołów i budżetów. Szczególnie zagrożone pozostają te firmy, które najbardziej skorzystały na pandemii – mogą zniknąć z rynku w kolejnych miesiącach.
Globalna perspektywa rynku gier
Największe rynki i międzynarodowa konkurencja
Według danych branżowych, prym na świecie wiedzie rynek chiński, którego wartość niemal sięga 49 miliardów dolarów i obejmuje ponad 700 milionów graczy. Drugie miejsce zajmują Stany Zjednoczone z rynkiem wartym niespełna 48 miliardów dolarów, a liczba aktywnych graczy w tym kraju to około 220 milionów. Polska, mimo dynamicznie rozwijającego się sektora, znajduje się dopiero w trzeciej dziesiątce globalnej klasyfikacji.
Rosnąca siła chińskich studiów
Rosnąca pozycja chińskiego gamedevu coraz bardziej widoczna jest także na rynkach zachodnich. Przykładem jest zaplanowana na ten rok premiera gry „Wuchang: Fallen Feathers”, która aspiruje do powtórzenia sukcesu „Wukonga” i osiągnięcia równie imponujących rezultatów. Rynek gier w Chinach, mimo specyficznych ograniczeń i odmiennych regulacji, systematycznie zwiększa swoją siłę oddziaływania na światową branżę.
Czego można się spodziewać w najbliższym czasie?
Przyszłe miesiące zapowiadają się niezwykle interesująco dla całej branży. Szczególną uwagę inwestorów przyciąga CD Projekt, który może już pod koniec roku rozpocząć działania marketingowe związane z czwartą częścią „Wiedźmina”. To wydarzenie może stać się kolejnym impulsem dla wzrostu wartości tej spółki i ponownie przyciągnąć zainteresowanie rynku.
- Na GPW notowanych jest ponad 100 spółek z branży gier.
- CD Projekt pozostaje największym podmiotem pod względem kapitalizacji.
- Huuuge, PlayWay i 11 bit studios to firmy, które wciąż mają potencjał zdaniem części analityków.
- Chiński rynek jest obecnie liderem pod względem wartości i liczby graczy.
- W najbliższych miesiącach oczekuje się istotnych wydarzeń mogących wpłynąć na wyceny polskich spółek gamingowych.
„`