Jakie alternatywy dla Izery? Ministerstwo ujawnia swoje przyszłe kierunki
„`html
Projekt polskich aut elektrycznych – historia i przyszłość
Na konferencji prasowej minister aktywów państwowych, Jakub Jaworowski, został zapytany o przyszłość projektu budowy polskiej marki samochodów elektrycznych, który rozpoczął się w czasach rządów Prawa i Sprawiedliwości. Minister opisał plany na stworzenie polskiego elektryka jako „halucynacje PiS”. Niemniej jednak niektóre aspekty projektu nadal są kontynuowane. Jednym z przykładów jest powstanie ElectroMobility Poland (EMP), które rozpoczęło działalność w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu.
Od 2021 roku Skarb Państwa stał się większościowym akcjonariuszem EMP, kontrolując 90,8% udziałów, podczas gdy każda z grup energetycznych posiada pakiet 2,3%. W Jaworznie wydano również pozwolenie na budowę, które otwiera drogę do postawienia fabryki na obszarze Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.
Prototypy i współpraca z Geely
Opracowano dwa prototypy: SUV-a i hatchbacka, oficjalnie zaprezentowane w lipcu 2020 roku. Współpracą w tym projekcie zainteresowała się również firma Geely, znana z posiadania Volvo. W lutym prezes Geely, Daniel Li, podkreślał znaczenie inwestycji w Jaworznie dla rosnącego rynku elektromobilności w Polsce i obiecywał otworzenie fabryki baterii do samochodów elektrycznych w kraju.
Polski klaster elektromobilności jako nowa nadzieja
Minister Jakub Jaworowski poinformował o kierowaniu projektu EMP z „torów science-fiction na tory biznesowe”. Projekt, jak wyjaśnia resort, ma na celu stworzenie silnej bazy do rozwoju sektora elektromobilności w Polsce, poprzez międzynarodowe partnerstwa i współpracę z lokalnymi przemysłowcami. Zakłada on osiągnięcie czterech głównych celów gospodarczych.
Cel i struktura klastra
Projekt klastra elektromobilności obejmuje kompleksowe podejście do rozwoju tego sektora w Polsce. Jeśli plany formacji klastra się powiodą, Polska będzie uczestniczyła w rozwijaniu więcej niż jednej marki aut elektrycznych skierowanych na rynek europejski. Jego realizacja mogłaby przyspieszyć produkcję samochodów elektrycznych w Polsce.
Współpraca międzynarodowa i lokalna
Szczegóły dotyczące formalności działania klastra i zaangażowanych branż zostaną ujawnione po zakończeniu rozmów. Minister zadeklarował, że jeśli strony polska i chińska dojdą do porozumienia w sprawie korzystnej współpracy, Polska będzie mogła znacząco zwiększyć swój udział w rynku elektromobilności.
Obecnie działają w Polsce różne klastry związane z elektromobilnością, takie jak Zachodni Klaster Elektromobilności, obejmujący podmioty branży motoryzacyjnej z południowo-zachodniej Polski. Inicjatorem tej współpracy jest m.in. Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.
„`