Możliwe konsekwencje projektu nowelizacji ustawy o CIT – potencjalne reakcje

„`html
Nowe mechanizmy ograniczające obniżanie zobowiązań podatkowych
Projekt ustawy wprowadza rozwiązania mające utrudniać stosowanie najprostszych i najbardziej oczywistych sposobów ograniczania wysokości podatku, szczególnie w kluczowym roku 2026. Docelowo, od 2027 roku stawka podatku ma spaść do poziomu 26%, natomiast od 2028 roku utrwalić się na poziomie 23%. Przewidziano także odrębne regulacje dla podmiotów, których rok podatkowy nie pokrywa się z kalendarzowym, aby nie doszło do skracania, a wręcz przeciwnie, do przedłużania okresu rozliczenia według wyższej stawki. W przypadku banków korzystających z uproszczonych zaliczek, zostaną one odpowiednio zwiększone, by odpowiadały podwyższonym stawkom CIT. Mimo wprowadzonych mechanizmów, przewiduje się, że instytucje finansowe podejmą dodatkowe działania wykraczające poza przewidziane ustawą ramy, w celu złagodzenia efektów podwyżek podatkowych. Już teraz można przewidzieć potencjalne kierunki takich działań.
Wydzielanie działalności poza bank — alternatywne strukturyzowanie biznesu
Ustawa określa szczegółowo podmioty objęte podwyższoną stawką CIT: banki krajowe i zagraniczne, instytucje kredytowe w rozumieniu ustawy oraz SKOK-i, a także członkowie podatkowych grup kapitałowych z udziałem banków, w części odpowiadającej ich przychodom. Działaniem o najbardziej dalekosiężnych skutkach może okazać się wydzielenie z banku tych obszarów biznesowych, które nie wymagają statusu instytucji bankowej. Nowoutworzony podmiot mógłby uniknąć wyższych stawek CIT. Przykładowe modyfikacje to:
- zmiana działalności z udzielania kredytów na udzielanie pożyczek,
- prowadzenie działalności kantorowej lub inwestycyjnej,
- świadczenie usług leasingowych zamiast finansowania kredytowego,
- przeniesienie części aktywów (np. poprzez sprzedaż wierzytelności).
Takie rozwiązania, choć pozwalają na osiągnięcie niższego opodatkowania, mają swoje minusy. Przykładowo, podmioty niebędące bankami mogą podlegać innym ograniczeniom dotyczącym kosztów finansowania dłużnego, a także ponoszą wyższe ryzyko w przypadku pożyczek niż w przypadku tradycyjnych kredytów. Oprócz obszarów bezpośrednio związanych z finansowaniem możliwe jest także wydzielanie obsługi centralnej lub klienta – tu „powszechna” stawka CIT wynosi 19%.
Wszystkie opisywane działania wiążą się z ryzykiem zastosowania regulacji o przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania. Co prawda ustawa nie przewiduje specjalnej klauzuli antyabuzywnej, niemniej istnieje realne zagrożenie zastosowania ogólnej klauzuli przewidzianej w Ordynacji podatkowej. Z drugiej strony, banki mogą argumentować, że dążenie do wyrównania obciążeń z innymi podmiotami nie jest nadużyciem prawa. Kluczowe stanie się staranne uzasadnienie biznesowe planowanych zmian, a także dostosowanie transakcji do przepisów o cenach transferowych. Istotnie wzrośnie rola doradców podatkowych oraz prawników specjalizujących się w regulacjach nie tylko bankowych, ale również dotyczących spółek współpracujących z sektorem bankowym.
Należy także pamiętać, że niektóre działania restrukturyzacyjne wymagają zgody Komisji Nadzoru Finansowego, co do 1 stycznia 2026 roku może być w wielu wypadkach niemożliwe do przeprowadzenia w terminie.
Możliwości w ramach przepisów szczególnych dla banków
Alternatywą dla zmiany struktury biznesowej może być wykorzystanie specjalnych przepisów ustawy o CIT przewidzianych dla banków. Jednym z takich rozwiązań jest tworzenie rezerw na ryzyko ogólne zgodnie z przepisami Prawa bankowego. Skutkuje to ujęciem kosztu podatkowego już w momencie utworzenia rezerwy, podczas gdy przychód pojawia się dopiero w momencie jej rozwiązania czy innego wykorzystania. Można więc spodziewać się zwiększonej aktywności w zakresie tworzenia tego rodzaju rezerw w okresie najwyższej stawki CIT oraz ich rozwiązywania po obniżce stawki.
- Pojawiające się nowe regulacje krajowe i unijne (np. DORA, raportowanie ESG, ustawa o dostępności) podnoszą presję na sektor bankowy, sprzyjając tworzeniu rezerw.
- W ramach portfeli wierzytelności banki mogą przeprowadzać transakcje skutkujące realizacją strat i odpisami – szczególnie w okresach wyższych stawek podatkowych.
Optymalizacja w ramach ogólnych przepisów podatkowych
W sytuacji, gdy rozwiązania zawarte w nowelizacji lub regulacjach szczególnych nie są wystarczające, banki mogą rozważyć stricte podatkowe działania prowadzące do optymalizacji zobowiązań na podstawie ogólnych zasad, które obowiązują wszystkich podatników.
- Wnikliwa analiza możliwości zaliczenia do kosztów strat, odpisów oraz wydatków na ugody z klientami, zwłaszcza z frankowiczami.
- Weryfikacja rozliczania należności nieściągalnych i tych, których nieściągalność została uprawdopodobniona (przesłanki te pozostawiają szerokie pole do interpretacji).
Takie działania wymagają szczególnie ostrożnego podejścia. Choć istotna podwyżka obciążeń podatkowych może zwiększyć skłonność do podejmowania sporów z organami podatkowymi, rola doradcy polega także na tym, by powstrzymać klienta przed działaniami wiążącymi się z nadmiernie wysokim ryzykiem podatkowym.
Podsumowanie wyzwań i rekomendacji dla sektora bankowego
Planowana zmiana otoczenia podatkowego oznacza dla banków konieczność przeprowadzenia wszechstronnego przeglądu polityki podatkowej i biznesowej. Stymuluje to:
- poszukiwanie nowych struktur organizacyjnych,
- aktywne wykorzystanie dedykowanych rozwiązań podatkowych,
- analizę i weryfikację kosztów w ramach ogólnych zasad CIT,
- ścisłą współpracę z doradcami podatkowymi i prawnikami.
Skala i charakter wdrażanych rozwiązań zależeć będą od motywacji oraz akceptowanego poziomu ryzyka przez podatnika, przy jednoczesnym uwzględnieniu konieczności uzasadnienia biznesowego i przepisów prawa krajowego oraz regulacji unijnych.
„`