Dlaczego instytucje finansowe unikają gotówki? Niezadowolenie konsumentów rośnie

„`html
Naszym zdaniem, przeszkody związane z codziennym korzystaniem z gotówki, które napotykają obywatele, nie są naturalnym ani samoistnym procesem. Powstają, ponieważ wspierają je pewne korporacje bankowe, płatnicze oraz medialne – zauważa obywatelski ruch „Koalicja dla Gotówki” w swoim nowym manifeście. Koalicja apeluje o podjęcie przez państwo działań mających na celu zapewnienie dostępu do gotówki oraz prawa do jej używania. Zauważają, że „obywatele obserwują z niepokojem zmniejszającą się liczbę bankomatów i placówek bankowych obsługujących gotówkę”.
Coraz trudniejszy dostęp do gotówki
Dane wskazują podobny trend. Coraz więcej banków wprowadza opłaty za wypłatę pieniędzy z bankomatów z sieci innych niż własna, a w niektórych wymaga spełnienia dodatkowych warunków, aby była ona darmowa. Większość banków nakłada opłaty za transakcje gotówkowe wykonywane w oddziale (np. przelew), a liczba miejsc, w których takich transakcji nie można wykonać, rośnie.
Oddziały bezgotówkowe na horyzoncie
Trend związany z likwidacją kasowych okienek jest dosyć silny. PKO BP, największy bank w Polsce, posiada 58 placówek bez obsługi gotówkowej, co odpowiada 6,6% sieci oddziałowej. Plan jest taki, aby w ciągu trzech lat zwiększyć tę liczbę do 110 oddziałów. BNP Paribas do końca 2024 r. miał 181 oddziałów bez obsługi kasowej, a liczba ta rosła w szybkim tempie w ciągu ostatnich czterech lat. Z kolei Millennium zwiększyło liczbę takich oddziałów z 42 do 165, a Credit Agricole BP z niczego do 169. Są jednak banki, które nie inwestują w oddziały bezgotówkowe, np. Alior ma tylko trzy takie oddziały, a Pekao – dwa.
Dlaczego banki odchodzą od gotówki
Mimo rekordowych zysków, banki podnoszą ceny swoich usług, powodem są rosnące koszty. Na pytanie, dlaczego banki odchodzą od gotówki, bankowcy podkreślają, że nie utrudniają w żaden sposób dostępu do pieniędzy klientom. Trend odchodzenia od gotówki to nie ich sympatia czy antypatia, ale reakcja na zmieniające się preferencje klientów. Współczesne technologie znacznie ułatwiają płatności bez zastosowania gotówki, co wpływa na decyzje konsumentów.
Jakie płatności preferują Polacy
Ostatnie badania pokazują, że prawie 60% transakcji w Polsce odbywa się bezgotówkowo, co dekadę temu wynosiło około 20%. Wachlarz dostępnych opcji, takich jak e-commerce, płatności za parkingi czy opłaty sądowe, pokazuje rosnące preferencje Polaków wobec płatności elektronicznych.
Koszty obsługi gotówki
Banki podkreślają również, że dostęp klientów do fizycznej gotówki jest istotny, dlatego rozwijają takie usługi jak cashback. Mimo to, obrót gotówką generuje większe koszty operacyjne i związane ryzyka, które obejmują konieczność utrzymania infrastruktury i pracowników. Trendy rynkowe nadal będą promować rozwój obrotu bezgotówkowego w najbliższych latach.
„`