e-bloger.pl

Wszystko, co warto wiedzieć

Najważniejsze

Beneficjenci otrzymają dodatkową pożywkę do swojej emerytury, aż do kwoty niemal 1800 zł.

Żeby otrzymać maksymalną wartość rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego w wysokości 1780,96 zł, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób, które spełniają określone kryteria. Aby ubiegać się o pieniądze z programu Mama 4 plus, trzeba osiągnąć wiek emerytalny oraz nie posiadać środków utrzymania.

Rodzicielskie świadczenie uzupełniające przysługuje matkom, które wychowały czworo lub więcej dzieci. Jeśli matka nie żyje lub nie bierze udziału w wychowywaniu dzieci, o dodatek może ubiegać się ojciec. Osobom, które mieszkają w Polsce i mają ośrodek interesów życiowych w kraju przez co najmniej 10 lat, przysługuje wyłącznie to świadczenie.

Wysokość rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego zależy od sytuacji finansowej osoby wnioskującej. Pobierając świadczenie niższe od najniższej emerytury, dodatek uzupełni tę kwotę do poziomu 1780,96 zł od 1 marca 2024 r. Dla osób niepobierających żadnego innego świadczenia, kwota dodatku będzie równa najniższej emeryturze.

Jak złożyć wniosek o dodatek do emerytury Mama 4 Plus?

Aby otrzymać rodzicielskie świadczenie uzupełniające, należy złożyć odpowiedni wniosek w oddziale ZUS lub KRUS, dołączając oświadczenie „o sytuacji rodzinnej, majątkowej i materialnej”. Wniosek powinien zawierać istotne informacje, takie jak:

  • Aktywność zawodowa (jaka jest, gdzie, w jakim wymiarze godzin)
  • Otrzymywane z innego tytułu (emerytura/archiwalne zarobki/od tytułu posiadanych nieruchomości/od kręgu swojej rodziny)
  • Osób uprawnionych do alimentacji/majątku/posiądanych nieruchomości (posiadane nieruchomości/ inne środki trwałe)
  • Stan cywilny (z kim ma konkretną̨ relację osób łubkonto)”

W przypadku urodzenia dziecka poza terytorium Polski, należy dołączyć zagraniczny dokument stanu cywilnego potwierdzający urodzenie dziecka. Dodatkowo trzeba potwierdzić informacje dotyczące daty zgonu lub porzucenia dziecka przez matkę w przypadku wniosku ojca.

Jak odwołać się od decyzji ZUS?

W przypadku nieprzyznania świadczenia lub innych niekorzystnych decyzji administracyjnych, wnioskujący ma prawo do odwołania się w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji. Odwołanie należy złożyć do prezesa ZUS lub KRUS z prośbą o ponowne rozpatrzenie.

Kolejna odmowa może zostać zaskarżona w ciągu 30 dni do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem prezesa ZUS lub KRUS. Jeśli chcesz wnioskować o ponowne przeliczenie świadczenia czy zwrot nienależnie pobranych pieniędzy, odwołanie składasz do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.